Bahasa: EN | BM |

Tanam Pokok

Tanam Pokok
 
Kempen Menanam POKOK Mega Utama Seluruh Negara
Kami menghijaukan bandar dengan menanam pokok.Kami akan menganjurkan acara penanaman pokok, tempat yang akan dikenal pasti, pihak yang berminat yang ingin mengambil pokok, sila hubungi Tel: 03-902 11 888.
Pokok dan Kemanusiaan
“Simbolisme - dan kepentingan substantif - menanam pokok mempunyai kuasa sejagat dalam setiap budaya dan setiap masyarakat di Bumi, dan ia adalah cara untuk lelaki, wanita dan kanak-kanak individu untuk mengambil bahagian dalam mencipta penyelesaian bagi krisis alam sekitar.”
Mengenai Tanam Pokok
Semasa kita memulakan tahun baru, marilah kita memalingkan hati dan fikiran kita ke arah menjaga masa depan generasi kita yang akan datang.

Bumi kita sedang mengalami pergolakan besar dalam intipati kehidupan di Bumi seperti yang kita ketahui. Setiap hari, hanya dengan kewujudan kita, kita menyebabkan kemudaratan yang teruk dan hampir tidak dapat dipulihkan kepada alam semula jadi. Kehilangan pokok sepanjang dekad lalu berjumlah 130 juta hektar (atau 1.3 juta km²), kawasan seluas Malaysia, Sabah, Sarawak dan Kalimantan. Menanam semula pokok pada magnitud sedemikian akan memerlukan penanaman kira-kira 14 bilion pokok setiap tahun selama 10 tahun berturut-turut. Mungkin ada sesuatu yang boleh kita lakukan untuk mengatasi krisis terestrial ini.

Jika anda mempunyai petak tanah atau jika anda mengetahui sesiapa yang mempunyai petak tanah yang boleh didedikasikan dan ditumpukan untuk tujuan ini, sila e-mel kepada info@recyclecharity.org.

Terima kasih terlebih dahulu atas penyertaan anda dalam mana-mana kawasan ini.
Fakta pantas oleh UNEP
Pokok termasuk organisma hidup terbesar dan terpanjang di bumi.
Berjuta-juta hektar dan berbilion-bilion pokok perlu ditanam untuk menstabilkan tanah dan sumber air serta memenuhi keperluan kayu bakar.
Untuk menebus kehilangan pokok dalam dekad yang lalu, kita perlu menanam 130 juta hektar (atau 1.3 juta km2), seluas Malaysia, Sabah, Sarawak dan Kalimantan.
Petikan Terkenal
Pada mulanya, saya fikir berjuang untuk menyelamatkan pokok getah, kemudian saya fikir berjuang untuk menyelamatkan hutan hujan Amazon. Sekarang saya sedar berjuang untuk kemanusiaan.
Chico Mendes, Pencinta Alam Sekitar Brazil
Jika anda berfikir setahun ke hadapan, semailah benih. Jika anda berfikir sepuluh tahun ke hadapan, tanamlah pokok.
Penyair Cina, 500 SM
Dia yang menanam pokok mengasihi orang lain selain dirinya.
Pepatah Inggeris